zaterdag 27 juli 2013

ONTSPANNING, RELAX EN RUST...BIJ DE GEUR VAN???

Neem allemaal ff een goede snuifffff...

En ademen jullie allemaal maar ff goed in, want dan komen de aroma's je echt tegemoet, ik heb namelijk de primeur van de eerste GEURcomputer, hahaha! Nou ruiken jullie het al???... Ik wel, ik ga bijna van me stokkie. Wie heeft het niet een geurzakje of een een builtje met lavendel in de wc of tussen de kleding hangen en of liggen om de motten te verbannen? Gevuld met de lekkerste gedroogde geurige bloemen die je je maar voor kunt stellen...maar waar kan je ze nou het beste vinden? Ja duhh, bij een tuincentrum of nog beter bij andere mensen in de tuin, hier 1 straatje achter mijn huis, hihihi... ohhhhh, Antoinette toch!!


Het begint in Vive La France..en reizen we af naar de Provence om de lavendelvelden te ontdekken en in bloei te zien in de maanden van half juni tot met eind augustus. Lavendelplanten houden van de zon, maar niet van natte voeten. Daarom groeien ze het beste in landen rond de Middellandse zee of in landen met een soortgelijk klimaat. Jaarlijks worden er op zo'n 21000 hectares land lavendel verbouwd. De Alpes de Hautes Provence neemt hier het grootste deel in.
De plant groeit op een hoogte van 500 tot 1500 meter. Aan elke stengel groeit slechts één bloem. en vormde lange tijd de lavendelindustrie in de Provence. Voor 1 liter lavendelolie is 130 kilogram lavendel nodig!!!! Eén hectare lavendel geeft ongeveer 20 liter lavendelolie.

Lavendelolie wordt vooral gebruikt in de parfumindustrie, maar ook in de geneeskunde. Het werkt kalmerend, pijnstillend en ontsmettend. 

Lavendelolie werkt rustgevend na een drukke dag of tijdens een stressvolle periode...( Nou dat wordt inslaan ...hihihi)
* Bij een lichte hoofdpijn kan lavendelolie verlichting geven. ( Ben al aan de drugs...)
* Een druppeltje lavendelolie op een muggenbeet vermindert het jeukende gevoel ( Weet niet of dat of dat helpt, ze moeten altijd open bij mij!)
* Lavendelolie werkt erg goed als een luchtverfrisser. ( Hahaahha niet als Arjan naar de WC is geweest!!!)
* Lavendelolie houdt insecten op afstand ( Nou, de grootste insect krijg ik al 17 jaar lang niet het huis uit!! .... ohhhh)
* Lavendel draagt bij aan een goed humeur, omdat de geur doet denken aan de zomer en het zuiden van Frankrijk ( O, nou dan heb ik daar niet zoveel van nodig... denk zo al aan mijn vakantie...pfft nog bezig met aftellen!! En een goed humeur krijg je er gratis bij...)
* Lavendelolie kan worden gebruikt in een bad. Om te voorkomen dat de olie op het water blijft drijven doe je 8-10 druppels in een half kopje melk en voeg je dit toe aan het badwater. ( Nou jeetje, wat moet ik hiermee, ik heb geen bad, helaas...geen leuke tip, hihi!)

Veel leuker was om het bijpassende kaartje te maken, daar ik pas geleden op het blog van Joy!crafts een stans heb gewonnen in de vorm van een parfumflesje met mijn Aloha Hawaï kaart. En mijn fantasie sloeg weer op hol..op internet een heel leuk vintageplaatje gevonden, een vrouw met vleugels op haar rug en zeepbellen in haar hand! En voor de jongere kijkers onder ons, die moeten dan maar ff hun oogjes dicht houden, want ze is helaas naakt! Ik heb geen zwart balkje kunnen vinden, hihihi en zonde van het plaatje, moet kunnen toch?? Ik had haar eerst maar ff in de tuin geplant ,want ze had ook een fris briesje nodig na het warme weer van meer dan 30 graden!


Vintage Lavendel Bubbles ( Klik voor vergroting)

Het is een tag geworden in lichtblauw en wit, met designpapier van Maja en stansjes van Joy!crafts en Noor!Design en bloemenstansjes van MD. De ECHTE lavendel, ssstttttttt.....echt wel eerlijk gepiiiikk....oepss geplukt hihii.Alles gedistrest met Vintage Photo en Tumbled Glass en wat blauwe Frantage op de vlinder en op het plaatje. Kant, parels en een lichtblauwe Brad waren de finishing touch.

Mijn tag heb ik geplaatst bij:
We Love Vintage Challenge blog: Minimaal 1 vlinder
Hobbyvision Romantische kaart met kant


O ja, nog een laatste tip met lavendelolie:

* LAVENDEL DRAAGT BIJ AAN EEN BETERE NACHTRUST!! Moooi, dan wens ik iedereen nu welterusten en ik ga mijn kussen eens lekker besprenkelen....  droom zacht allemaal!


49 opmerkingen:

  1. Goede morgen Antoinette en heb je rustig en goed geslapen?
    Bedankt voor alle tips,en dat wordt straks rennen om een flesje olie.
    Je tag is heel mooi geworden echt schitterend!!!!
    Fijn weekend groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat mooi gemaakt en wat een leuk lavendel verhaal
    gr linda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een prachtige label kaart Antoinette en zo mooi weer bewerkt.

    groetjes karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een schitterende kaart Antoinette. Heel mooi hoor en met zoveel leuke details. Echt prachtig.
    Hoe blijf je die verhaaltjes toch verzinnen, heel grappig.

    Groetjes,
    Nans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een schitterende tag, en wat een verhaal, hoe verzin je het toch.
    Heerlijk weer om elke keer je blog te lezen
    groetjes en fijn weekend
    Henrike

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een rustgevend berichtje....en ook nog eens zo'n prachtig kaartje.
    Ik kan er weer tegen voor vandaag :o)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is weer een echt kunstwerkje geworden. En wat een leuk idee om echte lavendel te pi..... eehh....gebruiken.
    Groetjes van Henriët

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Antoinette,
    Wat een gaaf verhaal weer. Maar je hebt helemaal gelijk. Sinds het drama met Wim en de bijen van St. Jurs, waar we weggevlucht zijn, gebruik ik al lavendelolie op mijn kussen. Maar niet altijd, maar na slechte nacht pas en dan ben ik zo in dromenland. Ik ben bang voor de verslaving. haha
    Lavendel mag je bij mij komen plukken. Echt plantjes uit St Jurs.
    De camping met 360o uitzicht.
    Je tag is schitterend. Super mooi. gr leny w

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooie creatie Antoinette en de bloemetjes en vlinder staan er prachtig op.
    leuk dat je weer meedoet met onze challenge ondanks het warme weer.
    lieve groetjes van An

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Antoinette,
    mooi verhaal weer. Ik moet meteen denken an de foto die Peter makte van onze voortuin. De lavendel staat zo moi en een prachtieg diepe kleur!!
    Je creatie is supermooi. De afbeelding is lief! En enig met de echte lavendel. Heb je het zelf ook even gebruikt om goed te slapen?
    Groetjes maar weer!
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vermist: een bos lavendelbloemen.
    De politie kijkt uit naar een creatieve dame die in alles ze wat ziet haar handen gaan jeuken.
    Zij was gekleed in zomerse kledij en had luchtige schoenen aan.
    Een ieder die haar gezien heeft kan anoniem de plaatselijke politie bellen!
    Elke reactie wordt serieus genomen.

    Hallo Antoinette ben je al wakker met al die lavendel?
    Wat een mooie tag heb je weer gemaakt met zo'n luchtige dame. Ik zou de zenuwen krijgen om al die bloemetjes te draaien! Niets voor mij maar het staat weer helemaal TOP! En wat een mooie kleur weer!

    Fijn weekend en blijf uit de tuin van een ander!

    Groetjes Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schitterend!!!! Wat een geweldige tag....mooie kleuren....geweldig opgebouwd....kortom een plaaaaaatje. Fijn dat je meedoet aan de challenge bij WLVC en graag tot ziens! Liefs van Plony.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Antoinette,
    Wat een verhaal heb je er weer bij gemaakt. Erg leuk, ben weer heel wat wijzer geworden. (Nou ja we zijn nooit te oud om te leren nietwaar.)
    En je tag vind ik weer heel erg goed gelukt ,is prachtig .
    Gezellig weekend en groetjes van Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. HiHi, die Antoinette, wat weer een lekker lavendel verhaal!!
    Prachtige label, alles weer zo mooi uitgezocht,TOP!!!!
    de lavendel...geleend... bij de buren en gaan met die banaan!
    Dank je wel dat mijn dag weer zo goed en rustgevend begint!!
    Fijne dag en liefs van Gerie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterende Tag, prachtig bewerkt en de bloemen heb je zo mooi gemaakt.
    En waar lavendel al niet goed voor is. Ik wist niet dat het zoveel kon doen.,
    groetjes Janie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterende tag Antoinette, mooi verhaal over de lavendel,zal wat lavendelolie op mijn kussen druppelen misschien dat ik dan ook beter slaap.....bedankt voor de tip.....

    groetjes Bea.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haha die Antoionette.......foei hoor;)
    Wat een heerlijk verhaal maar je kaart is nog mooier, schitterend gemaakt en wat leuk om er echte lavendel op te verwerken, heerlijke geur. Ik hou ook ontzettend van geurtjes, ik gebruik vaak geurkaarsjes en heb die dan ook overal verspreid in huis liggen, kledingka,er lingerie en sokken la, noem maar op, zo lekker, ik word er vrolijk van. Lavendel is inderdaad lekker ontspannend, ik gebruik het tijdens de massage weleens en het geeft echt rust.
    Fijn weekend, liefs Hanny
    http://tierelantijntjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige tag en lach me krom om je verhaal....o,o Antoinette!!!

    Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. haha...wat een leuke blogbericht en vooral die reactie van Ada...hihi..zit hier met een glimlach te lezen. gaaf.
    je tag is ook schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Antoinette, Alweer zo'n prachtige creatie, Deze tag is prachtig, leuke details. Bijzonder plaatje! Leuk bedacht met de lavendel. Bedankt vcor alle tips. Groeten Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is toch altijd gezellig om jouw blog te bezoeken Antoinette!! Dank je wel voor deze leuke uiteenzetting en wat ontzettend gaaf zoals je die echte lavendel verwerkt hebt op je kaart en al die andere mooie details. Schitterend zeg!!En och gepikt,geplukt....op een paar letters niet gekeken hahahahha!! Liefs, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooi verhaal heb je gemaakt van de lavendel Antoinette, en ook je tag is prachtig, bedankt voor het meedoen bij WLVC.
    gr. Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een top verhaal weer zeg. En dat met dit weer. Werkt wel ontspannend. Zo ook je kaart is helemaal top! Iemand die zo kan vertellen kan ook zeer goed kaarten maken. Mooi plaatje met mooie kleuren en veel leuks op te zien.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wauw antoinette wat een prachtig vintage Tag heb je gemaakt prachtig meid super mooi detai,s er op verwerkt en ach de dame dat moet zeker kunnen tegenwoordig

    de lavendel ja ik vind het heerlijk maar manlief niet had van schoonmoede rwat gekregen in een zakje die ligt nu in de kast tussen de lakens en een stukje zeep heerlijk toch maar ja je moet er van houden he

    liev egr roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Antoinette,
    Het is weer een heel verhaal, dat je ons voorschotelt, je hebt echt heel veel fantasie..hihi..en je Tag is weer prachtig met de lekkere lavendeltakjes er op, leuk dat je weer meedoet aan de challenge van WLVC..liefs van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat ziet er prachtig uit en het zal ongetwijfeld ook heerlijk ruiken, welterusten!!!

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi,

    Prachtige kaarten allemaal.

    Heel mooi.

    grtjs
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Antionette,
    Wat een leuke blogpost heb je voor ons gemaakt. Wat een prachitge foto van de lavendelvelden. Ik vind zelf de lavendelplant heel erg mooi en heb er verschillende in mijn tuin. Ik vind het ook erg leuk dat je lavendel op je kaartje verwerkt heb, ik had het in eerste instantie niet gezien. Het lijken net gewone bloemen. Ik ga dit ideetje zeker onthouden, gedroogde lavendel op een kaart. Is nog eens lekker goedkoop ook zeker als het uit eigen tuin komt. Kortom ik vind dat je een geweldige romantische lavendelkaart gemaakt hebt.
    Ik hoop dat je heel lekker geslapen hebt.
    Groetjes Mirande

    BeantwoordenVerwijderen
  29. We gaan de hele wereld met jouw over, is het niet met flessenpost dan wordt het wel weer een ander prachtig verhaal! Leuk zoals je dat altijd weet te verwerken met je schitterende creaties! Dit is ook weer puur genieten met je zintuigen...mijn ogen zien geweldig veel details en mijn geur gaat helemaal op in de lavendel! Prachtig gemaakt!

    Groetjes Richtje

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heerlijk verhaal, ik heb genoten van de lekkere geur van lavendel en je schitterende kaart Antoinette! Ik ruik 't nog steeds, heb nl. nét een nieuwe pc ;-) zou straks als ik jou was maar even checken of alle lavendeltakken op je foto er nog wel op staan, want ik heb zojuist wat takjes weggebietst ha ha ha! Lust je trouwens lavendelthee? Ook superlekker nl.! Lieve groetjes, Ira
    irascreacorner.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een geweldig verhaal Antoinette, heerlijk! Je tag ziet er ook weer prachtig uit, toppertje hoor.
    Liefs, Diana.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Je hebt ons weer een geweldig verhaal voorgeschoteld Antoinette en inderdaad lavendel werkt heerlijk rustgevend, hangt hier ook in huis. Je kaartje is weer een toppertje, supermooi.
    Liefs van Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Altijd leuk om je verhaal erbij te lezen Antoinette! En ook nog zo'n prachtige tag, leuk met de echte lavendel erbij.
    Lieve groetjes, Berlinde

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een prachtig verhaal over de lavendel heb je er weer bij geschreven, je tag is in één woord SCHITTEREND.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoi hoi Antoinette,
    wat een gaaf verhaal, voorzien van leuk commentaar!!!
    Je tag is een juweeltje geworden erg mooi!
    Groetjes van Daatje

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Schitterende kaart heb je gemaakt. Lekker romantisch en je verhaal is weer super.
    Groetjes, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Antoinette,
    Prachtige Tag heb je gemaakt in mooie blauwe kleurtjes! En ik vind je Vintage plaatje gaaf! Bedankt voor het meespelen in de Challenge van HobbyVision en veel succes. Groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi Antoinette,

    Super...wat krijgen we weer leuke informatie, geweldig.
    En je tag is heel erg mooi geworden.

    Groetjes Sippie.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo Antoinette,

    Leuk verhaal en je tag past daar heel goed bij hij is prachtig om te zien.

    Lieve groetjes Marrie

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Nou Antoinette dat was weer een heerlijkontspannen rustgevend en leerzaam verhaal over de mooie lavendel !
    Wat een prachtige kaart eb je ook weer gemaakt, super detailsen een prachtig geheel!
    Ook welterusten voor vanavond en dat gaat zeker lukken nu het even niet meer zo warm is.
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat een prachtige lavendelkaart! Bij het lezen heb ik dringend lavendelolie nodig, dringend!!! ;-)
    Liefs, Deborah

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hahahahahaha wat heb ik met een big smile jou blogbericht gelezen! Ben zelf ook een behoorlijke lavendelfan en ik zal eens wat van je tips uit proberen! :-P
    Je kaart/tag is ook weer schitterend hóór! Tof dat je weer meedoet bij WLVC!
    Groetjess Jacomijn

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Leuk lavendel kaartje en een leuk berichtje hhihiih.....x

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Mooi label als illustratie bij je lavendelverhalen! :)
    Groetjes Boukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. gaaf kaartje hou ik wel van zie mijn blog!!!! heete groetjes uit zeeland tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Heb weer heel wat geleerd over lavendel. Vind het ook een geweldige plant. En weet je wat ik toevallig gisteravond heb gedaan....nee natuurlijk niet. Ik was de hele dag bezig geweest en mijn voetjes waren moe. Heb een lekker lavendelbadje gemaakt en mijn voetjes mochten erin. Vonden ze helemaal geweldig en toen ik later alles opgeruimd had, rook ik in de kamer nog steeds de lavendel.
    Vraag me eigenlijk af of je je verhaaltjes die je hier op je blog zet, niet kunt bundelen en een leuk boekje uit kunt geven. Het zijn vaak van die gezellige en vrolijke verhalen.
    En je creatie is weer helemaal TOP.
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen